Translate

מכללת כוונה

יום חמישי, 19 בינואר 2012

שלא יעבדו עליך - המדריך לבחירת מקצוע

מועמד/ת להיות סטודנט/ית יקר/ה, נראה לי שהנך בתקופה לא קלה, לבחור מסלול לימודים מרגיש כמו הצומת הגדולה בחייך עד כה. עשרות מוסדות לימוד מתחרים על תשומת הלב שלך, רבים מהם מקדישים תקציבי פרסום גדולים ושוכרים אנשי מקצוע שמומחיותם היא להשפיע עליך.
מנגד גם אמא שלך לא טומנת את ידה בצלחת, וגם היא מנסה להביא אותך למקום ה"נכון". האם יש לך חופש לומר לאביך את הבחירה שלך, או שזה מלווה במתח?
בנוסף ללחצים החיצוניים יש גם לחצים פנימיים. קולות שונים עולים בך ומושכים אותך לכיוונים שונים בתכלית, האם להחליט עכשיו גם מה המקצוע שממנו אתפרנס? והמבחר הוא כל כך גדול שאפילו החיפוש עצמו נראה אין סופי, ואם לא בדקתי את כל האפשרויות איך אוכל להחליט?!
יש כלל שנבדק מדעית ומשמש בתחום השיווק שאומר כך: ככל שלאדם יש אפשרויות רבות יותר כך הוא נוטה להימנע מבחירה.
כל אחד מכיר את זה, זה קרה לי בפעם האחרונה כשרציתי לקנות ערכת מדונה אלחוטית לקורסים שאני מעביר. נכנסתי לאינטרנט, גיליתי שיש 300 דגמים שונים של אותו מכשיר, אחרי שעתיים של שיטוט בניסיון להבין מה הכי נכון בשבילי, התייאשתי וסגרתי את המחשב בלי לקנות, מה קרה אחר כך תיכף אספר לך.
ובכן עודף האפשרויות הוא אחד הדברים המרכזיים שמתמודדים איתו מי שבוחר מסלול לימודים.
אני מציע לך לחזור כרגע בדמיון לפעם האחרונה שבה חווית את החוויה של הצפה מעודף אפשרויות, לחזור לרגע שבו זה היה בלתי נעים. האם זה היה בפעם האחרונה שבחרת יוגורט בסופר, או כל דבר אחר.
לכל אחד מאיתנו ישנה דרך אחרת להתמודד עם חוסר הנעימות הזו. מעטים מאד מוכנים להישאר במצב הזה לאורך זמן, זה פשוט מעיק.
ובכן, מה עשית?
הנה מספר אפשרויות נפוצות:

  1. לא עשיתי כלום.
  2. בחרתי במשהו שאני כבר מכיר ממוצר או שרות אחר, אפילו שהמוצר הקודם לא היה משהו...
  3. בחרתי במותג ידוע, מה שהרבה אנשים עושים כנראה זה טוב... ובמילים אחרות הלכתי לפי חוק העדר.
  4. התייעצתי עם מישהו שלא מומחה בתחום אבל אותו אני מכיר כמו אמא/אח.
  5. לקחתי את הכי זול, בכסף זמן או אנרגיה.
  6. כל האפשרויות נכונות...
  7. אני דווקא עשיתי משהו אחר _____________________________.



עכשיו אני אספר לכם מה עשיתי עם המיקרופון האלחוטי, אחרי הפעם הראשונה שבה נהגתי לפי סעיף 1. התקשרתי לכמה חנויות שהיו נראות לי מקצועיות בכדי להתייעץ, אבל אחר כך חזרתי לחנות שבה קניתי את המכשיר הקודם שהתקלקל, והתייעצתי איתם [סעיף 2]. חגי מחנות שיא הזול בבני ברק הרגיש לי אמיתי וישר והייתי מוכן להאמין לעצה שלו, למרות שהוא המליץ לי על מוצר שהיה ברשותו וכמובן לא היה ממליץ על משהו אחר. שאלתי אותו אם זו חברה טובה [סעיף 3] וקניתי, הפעם ממש הייתי מרוצה, המיקרופון הזה באמת עושה את העבודה, הקודם שהתקלקל קניתי לפי סעיף 5.
אם אני צריך להתבונן מה גרם לי לקנות מחגי זה שהוא באמת התייחס אלי, אני ממש אוהב להקשיב ליועצים שמבינים יותר ממני. אבל פעמים רבות אני עושה את זה עם היועץ הראשון שנקרה בדרכי ולא עם היועץ הטוב ביותר.
עכשיו אחרי שראית את הדרך שלך להתמודד עם חוסר האונים שבריבוי אפשרויות, אפשר לראות גם שהפרסומות שמשפיעות עליך כאלו שמשתמשות באותו מנגנון. אם הדפוס שלך מוכר לך אז קל יותר לקבל החלטה רציונלית.
כדאי לדעת ששפע האפשרויות לא יגמר אחרי בחירת מוסד לימודים ומסלול, עודף המידע נמצא כעת בכל מקום, והמיומנות להתמודד איתו היא אחד הכלים החשובים ביותר להצלחה בקריירה.
הרווח שיש לנו מעודף השפע הזה הוא שאנחנו צריכים להתחיל להסתמך על עצמנו, למצוא את התשובות בתוכנו ולא בחוץ, ולשם כך עלינו להבין מה באמת חשוב לנו. בשביל לעבוד על זה אני מזמין אותך להוריד חינם חוברת לאימון עצמי שנקראת 100% אני! לזיהוי היחודיות שלך, באתר כוונה.


בהצלחה בלימודים
מתי וכסלר
בעלים ומיסד מכללת כוונה - אימון יהודי לתוצאות