Translate

מכללת כוונה

יום שני, 19 בינואר 2015

לסבול זה טוב! - למה כדאי להשאר בתוך הבעיה ולא לפתור אותה מהר

השבת עברתי חוויה של חזרה בזמן 25 שנים לאחור
הזמין אותי הרב דוד פנדל ראש ישיבת ההסדר שדרות
להעביר סדנא לרבנים של הישיבה
מסבר שהיא אחת מישיבות ההסדר הגדולות היום ואני לא ידעתי
[פגשתי את חנוכיית הקאסמים המפורסמת באופן אישי]

חזרתי לשבת אחת להיות בשיעור א' בהסדר
וזה היה מעורר השראה וטראומטי כאחד
מעורר השראה כי מקום שיושבים ולומדים בו תורה כל היום
פועל באופן לא ידוע על הנשמה ומעורר שאיפה אל מעבר לכאן ועכשיו
ומצד שני היו לי כמה פלאשבקים חזקים לעבר הכואב שלי בישיבת הסדר


אני זוכר את המאבק שלי בדף בגמרא
החוויה שיש מיליון נמלים שהולכות על הדף
ומי שמכיר כתב רשי יודע למה אני מתכוון
ולא משנה כמה עמלתי תמיד התוצאה הסופית נשארה בחוסר בהירות מסויים
שלא הצלחתי לעבור אותו
וזה גרם לי תמיד להרגיש שבסופו של דבר לא ממש הבנתי
לא בדיוק מתכון לחשק ללמוד גמרא

רק כמה שנים אחרי ההסדר ראיתי שהבקשה שלי לבהירות ומשמעות הייתה שונה
רוב האנשים הסתפקו בלהבין מה שכתוב
אבל כל עוד לא הבנתי מה זה אומר לי ומה זה אומר על החיים
חוויתי חוסר הבנה, כי זה היה חסר משמעות מבחינתי


זנחתי למעשה את לימוד הגמרא אחרי הישיבה
הרגשתי שהים הזה גדול עלי ואני לא יכול לשחות בו בלי לטבוע
ואני חייב למצוא מקום יבש לעמוד עליו שממנו אוכל להתחיל מחדש


חזרתי ללמוד חומש
והייתי מקדיש כל שבוע מחשבה לשאלה איך ההפטרה קשורה לפרשה באופן פנימי
ההארה הראשונה המשמעותית שלי היתה בפרשת לך לך
הבנתי שהדימוי של נשר שמחדש את נעוריו שמופיע בהפטרה הוא סמל לאברהם
סמל הנעורים הנצחיים לא בא לידי ביטוי בדמותו של ילד
אלא ממש הפוך, סמל הנעורים הוא הנשר שמחדש את נוצותיו
של הזקן שיולד בן מאה שנה.
זה היה הרעיון הראשון שגיליתי בתורה מתוכי, בלי ללמוד אותו במקום אחר
פתאום זו היתה התורה שלי
ראיתי איך מסדר ההפטרה ואני קראנו ביחד את הנביא באותה עין ופתאום התחברנו.
ושם התחילה הדרך חזרה, שעדיין לא תמה

זה לא קרה במקרה, התחברו כאן כמה נקודות בדרך ללמוד שאספר עליהן בפעם אחרת

רציתי רק להגיד שהיסורים של חווית חוסר ההבנה היו נוראיים
הקדשתי כמה שנים ללמוד ותמיד הרגשתי לא ברור
אבל היום אני יודע שרק בזכות זה שהסכמתי להמשיך לא להבין
הצלחתי למצוא את הדרך שלי ללמוד


המוכנות להישאר בקושי ולא לפתור אותו מהר היא אחת מהמתנות הכי גדולות שאתם יכולים לתת לעצמכם.
בשביל להבין את הבעיה צריכים להשתהות בתוך הקושי. מי שמוכן לעשות זאת ימצא תמיד פיתרון ברמה גבוהה יותר ממי שפותר אותו מיד.


חיים קלים וטובים לכולם
מתי וכסלר, מייסד מכללת כוונה
www.kavana.co.il
לדף הפייסבוק של כוונה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה