Translate

מכללת כוונה

יום רביעי, 17 באפריל 2013

האם אתה עצמאי כמו דור תש"ח?


האם אתה עצמאי כמו דור תש"ח?
כמו דור מלחמת ששת הימים?
או כמו הדור הבא?

אני זוכר חווית ילדות מתוקה מיום העצמאות
אני לכל היותר בן חמש
במרפסת של סבא שלי בבית וגן בירושלים
אני ואחי עוזרים לשים דגל ישראל על מקל של מטאטא
הוא מבקש מאיתנו לעמוד דום
אנחנו צופים בתנועות של סבא מוני
כשהוא קושר את הדגל ביסודיות לפינת המרפסת שעומדת מול הרחוב
על פניו ארשת מיוחדת, ואנחנו מרגישים חלק מטקס חשוב
זה היה מתוק במיוחד
בגלל שהרגשתי שסבא שלי קושר את הדגל לעיני
יותר משהוא הניף אותו לרחוב
הוא הניף את הדגל מולנו
אני יכול רק לנחש מה זה היה בשבילו
בתור מי שאיבד את כל משפחתו בשואה
שהיה חבר בהגנה
ורעב ללחם במצור על ירושלים
והיה עד להקמת המדינה
לתלות דגל לעיני נכדיו [המתוקים]

מי שחגג את יום העצמאות הראשון בירושלים
חגג את העצמאות במובן הפשוט של המילה
להיות עם חופשי בארצנו
חופש לחיות, חופש משעבוד, חופש להיות יהודי

אבל איזו עצמאות חוגגים הדור הבא
ההורים שלי חוו את מלחמת ששת הימים כבוגרים
אמא שלי עזרה למלא שקי חול בירושלים
ואבא שלי היה עוד בסדיר
זה היה עוד לפני שהתחתנו
הדור של מלחמת ששת הימים
חווה את האימה שלפני המלחמה, את תחושת הסכנה הקיומית
את החשש שהמדינה הצעירה לא תחזיק מעמד
מי שנוכחו לחווית הגאולה שהתלוותה לאותה מלחמה ולשחרור ירושלים
אומרים שלא ניתן לתאר במילים
הם חוגגים עצמאות קצת אחרת

תחושת המרחב הפיזי, השפע משמים, והביטחון בשדה הקרב
הביאו לעצמאות נוספת
עצמאות של ביטחון עצמי

אני עצמי מהילדים של חורף שנת 73
נולדתי לארץ ישראל שלמה
ובמלחמות שעברו בחיי היו תוצאות מעורפלות
והמדינה סובלת מבעיות זהות
הרבה פחות חגיגי...

איך אני אמור להתייחס להרגשה שהמדינה שלי מאבדת את עצמאותה
הרבה שנים ניסיתי לומר את ההלל מהמבט של סבא שלי
לשים לב ביום העצמאות לנס של הקמת המדינה
אבל זה קשה, זו לא באמת החוויה שלי
בשבילי זה מובן מאליו שאנחנו כאן
האם זה בסדר?
האם אני צריך לנסות ולשחזר חוויה שאני לא נמצא בה.
מצד אחד כן
אבל מצד שני אפשר לקבל את זה ולבנות את הקומה הבאה של העצמאות

עצמאות להיות מי שאנחנו באמת
עצמאות שהיא לא שחרור מאיזה עול ישן
אלא בעלת תוכן מתחדש ומתפתח.
המסע הזה לעצמאות שלנו כמדינה רק בראשיתו
והבשורה הטובה של הדור שלנו היא שיש מקום לכל אחד מאיתנו לתרום
יש עוד הרבה עבודה

בשיעור הראשון באוניברסיטה בקורס על מדיניות החוץ של ישראל מלמדים
שלמדינת ישראל אין מדיניות
לציונות היה יעד של הקמת מדינה יהודית
ומאז לא קם חזון שימשיך אותו
אנחנו עדיין שרים במנגינה נוגה
על התקווה שעוד לא אבדה
להיות עם חופשי בארצנו
לי התמונה הזו מתחברת עם הדמעות של המעפילים באוניות מול חופי ישראל תחת שלטון המנדט
זה תודה לאל ובהלל בברכה כבר מאחורינו

אז מה תפקידנו?
שלב א' לברר לעצמנו מה זה אומר להיות מדינה יהודית בארצנו בדורנו
שלב ב' לבנות מערכות וכלים שיכולים לקחת אותנו לשם.
שלב ג' לעשות פעולות שיקחו אותנו לשם.

מכאן אני עובר למקום שלנו בכוונה
והתפקיד שלנו בעם ישראל

אנחנו כבר יודעים לחבר את המקורות היהודיים למקצוע שלנו
יש לנו זהות יהודית שורשית בשפה של הדור הזה בארצנו
אנחנו מחזיקים ביד נשק גרעיני שיכול להפוך את העולם למקום טוב יותר

הגענו לשלב הבא שבלעדיו לא נצליח להעביר לעולם את מה שיש לנו לתת
שלב בניית התשתיות

רוב האנשים לא מבינים שמה שקובע בסופו של דבר אלו הם הכלים
המסגרות, המרחבים, לא התוכן
בלי מנגנונים במציאות לא תוכל להעביר את המסר שלך לציבור
הרבי מליובאביץ הצליח במשימה שלו כי הוא בנה תשתית של אלפי בתי חב"ד בכל העולם
על התשתית הזו אפשר להניע הרבה תוכן
ההתפשטות של לימוד של ר' נחמן נתרמה הרבה בזכות הספרים שנעשו נפוצים ובזול
בלי המחלקים של הדיסקים בצמתים הרב ארוש לא היה מגיע לרמת הפרסום שלו היום

מה זה אומר לגבי המכוון הבודד
התשתיות של המכוון העצמאי הם שקופות,
אין לו חסידים עם זקנים בצמתים שמחלקים חוברות שלו
אבל הוא חייב סוכנים שמעבירים את המסר שלו הלאה
הוא חייב ליצור מנגנונים של הפצה
בלי זה הוא נשאר בתוך העולם הפנימי שלו ולא משפיע

במפגש הבא לבוגרים
אני אלמד את הדרך שנדרש לעבוד בכדי להיות מכוון משפיע בתחומו
בכדי להצליח צריך לכסות את ששת התחומים הבאים.
v      לברר היטב מי אתה, ולבחור את תחום ההשפעה.
v      להבין היטב את קהל היעד שלך.
v      להציע תוכניות מותאמות לקהל שלך.
v      לתכנן מערכת הפצה כוללת, ולרתום אנשים לתוכניות.
v      לבנות כלים ועזרים ולהפעיל את המערכת.
v      לבנות ולשמר קהילה.

רוב האנשים חיים את השגרה ומשועבדים לה וחולמים להיות חופשיים
חופשיים משעבוד, חופשיים מהשגרה
חלק קטן גם יודעים מי הם ומה הם רוצים לעשות, מה החלום שלהם
חלק קטן מהם יוצא לנסות להגשים את החלום שלו
ורק חלק קטן מתוכם מצליח לעשות זאת

כי עצמאות זה לא יעד
להיות חופשי זה לא יעד
השאלה הראשונה היא
מה אתה רוצה לעשות עם העצמאות שלך
ואחרי שאתה יודע מה אתה רוצה לעשות
אתה צריך לבנות מערכות תשתיות וכלים
כדי באמת להשיג את מה שרצית
אם ברצונך להגיע למקום הזה
כדאי שתהיה לך מפה של הדרך
זה מספיק קשה גם בלי ללכת לאיבוד

השלב הבא בתשתיות של כוונה
זה להציע קורס לבוגרים שיוכל להפוך אותם למשפיעים בתחומם
הקורס הזה הוא חלק מהמנגנון שאני בונה כדי שיהיו איתי עוד שותפים לדרך
כדי שנוכל על גבי התשתית הזו להעביר עוד הרבה תוכן לעם ישראל
ולתרום לעצמאותנו כעם וכמדינה

חג עצמאות שמח

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה